Bimmelim og Nummelum

fredag den 30. september 2011

Af Jens, Kathrine, Robin og Mette.

dette er vores nedskrevne svar (i notatform)

INTERVIEW SØRGSMÅL ANJA - Pædagog


Hvilke erfaringer har du?

Pædagog udd. 07. 8 år i integreret i Jennumparken, bager, kontakt voksen for en ung pige, lidt over det hele.

Hvilken form for institution er i ?

døgninstitution, både aflastning og fastboende. ca. 32 aflastningsbørn.

- nogle hvor forældrene ikke kan håndtere

Hvor mange pædagoger er der?

80 pæd. 7 i denne afdeling ca. 21 pæd. og et par sosuass. og nattevagter

Hvis der er blevet sparret økonomisk, hvordan kommer det til udtryk?

Personale. Det der skal nås på en dag. Så generelt tid.

Hvis man kunne vælge frit, hvad ville man så kunne gøre bedre?

Fysiske rammer, meget lidt plads i forhold til kørestolebrugere. Altså større rum.

Hvilken form for pædagogik bruger i?

Dette er forskelligt afhængig af børnenes behov. + og folk har kurser + videruddannelser til at dele med de andre i huset.

Bruger i piktogrammer (kan vi evt. se nogle)

PECS.. længere nede.

Hvordan arbejder i med børnene? (evt. forskelligheder. Eks.)

multi handi. Og autister. Psykisk og fysisk. Kun en med sprog. Man skal kunne omstille sig.

Hvilke relationer er der både børn og voksne imellem?

Lige som for normal området. Ud over de børn der ikke kan være sociale og åbne.

Der er ikke mange lige nu der kan barn barn. ?

Hvordan kobler i/du fra efter en arbejdsdag?

Hjem på sofaen, eller hjem til en veninde. Man går aldrig herfra frustreret eller ked af det. De har et overlap. (en sluseordning) man kan snakke om de evt. situationer der har været i løbet fa dagen. Man må ikke komme hjem og være helt ”fyldt op”. Det skal være i orden.

Har børnene medbestemmelse? (Evt. mad politik, ture, osv. eks.)

dem der kan gi udtryk for det får lov at hjælpe. Og dem der kan vælge via billeder gør det. Andre gange må man tolke børnene. Ellers har de total kommunikation.

Hvilke typer familier er her?

Det er meget bredt

Ligges der vægt på forældre-samarbejde i institutionen?

Forældrene har myndighed over deres børn der. Men ja det ligges der stor vægt på.

Forældre råd, forældre er kommer dagligt og månedligt.

Hvordan håndterer i konflikter børnene imellem?

”konflikter”- et baren der bliver frustreret over et andet.

De viser det er okey at blive frustreret.

Jens fandt et citat ....

undgå for mange vikarer, at børnene hele tiden kan genkende folk

TEACCH:PECS:

man taler med barnet. Man får fortalt barnet på en ordentlig måde at noget ikke er okey. Men evt finde på nye løsninger. Ikke hævet stemme, for det kan virke skræmmende.

PRCS- Der ligger former for kommunikation.


Man er generelt ikke alene i sine vagter. I tilfælde af ”ud ad reagerende børn”


nye personer skal altid prøves af. Så børnene prøver nye pæd. af. Man sørge for at der er en følge person så man kan vise hvad der sker. Man bliver sendt godt ind i arbejdsopgaverne.


Der er nogen der er stoppet efter en dag, der er megen pleje, og mange skal plejes, alle bruger ble. Det er ”vuggestuebørn” man arbejder med. man skal kunne sætte sig in i et andet menneske.


Man skal lærer børnene af kende, de ved ikke hvad ”det gode liv” er fordi de netop ikke er psykisk langt.

de forskellige kommunikations former med børnene, så børnene delvis kan have medbestemmelse, el. i det hele taget forstå hvordan deres hverdag skal fungerer.


Et børneværelse (dette er IKKE et typisk børneværelse)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar